#

Tehnologiile de marketing se referă la aplicațiile software utilizate integrat sau în cooperare pentru a facilita și realiza activități de marketing prin consolidarea și optimizarea conținutului și fluxului acestor activități generând ca principale beneficii furnizarea unui conținut consistent și relevant unor audiențe specifice, dar și accelerarea proceselor și activităților specifice, consolidarea comunicării interne, crearea unui conținut mai inteligent, construirea unor relații mai bune cu clientul sau creșterea sinergiei rezultate prin utilizarea integrată a aplicațiilor specifice (Roe, 2021). Alte avantaje ale utilizării tehnologiilor de marketing sunt (Cognizant, 2021): democratizarea (facilitarea accesului companiilor mici sau regionale pe piețe naționale sau internaționale), identificarea tendințelor de consum (prin utilizarea integrată a aplicațiilor big data și de inteligență artificială), networkingul mai eficient (ca o consecință a folosirii tehnologiilor social media care permit atât creșterea contactelor de afaceri, cât și implementarea unui marketing mai productiv din punct de vedere tactic), publicitatea mai eficientă (prin implementarea tehnologiilor de monitorizare la nivelul website-urilor și folosirea acesteia pentru a trimite conținut înalt personalizat consumatorilor) și măsurarea mai ușoară a rezultatelor (cu ajutorul unor indicatori-cheie dedicați).

În cea mai simplă accepțiune, conceptul de MarTech se află la intersecția domeniilor marketingului și tehnologiei și se referă la toate tehnologiile pe care o organizație le poate utiliza pentru a-și desfășura activitățile de marketing generând un impact semnificativ asupra planului său de marketing, angajaților săi, proceselor sale specifice și, în cele din urmă, asupra clienților săi, prin implementarea în domeniile publicitate și promovare, conținut și experiență, social și relaționare, comerț și vânzări, date și management (Doughty, 2019).
Tehnologiile de marketing reprezintă domeniul managementului relațiilor cu clienții care urmărește crearea, administrarea și utilizarea instrumentelor digitale pentru a automatiza activități și a asista adoptarea deciziilor având suport informațional în vederea cultivării clienților, personalizării interacțiunilor cu clientul și măsurării eficienței campaniilor desfășurate. Cele mai frecvent utilizate aplicații software specifice sunt  (Kiwak, 2017):

  • platformele de publicitate programatică (folosite pentru a eficientiza definirea țintelor vizate prin intermediul campaniilor de publicitate),
  • aplicațiile de automatizare de marketing (folosite pentru segmentarea pieței, integrarea datelor clienților și managementul campaniilor),
  • sistemele de management al conținutului (folosite pentru a structura și a adapta conținutul la diferitele platforme prin care acesta este livrat audienței),
  • aplicațiile web analytics (folosite pentru a atrage clienți potențiali și a crește valoarea medie a clienților efectivi),
  • platformele pentru experiența digitală a clienților (folosite pentru a construi, gestiona și măsura experiența integrată a clientului).

Așadar, conceptul de tehnologii de marketing (Martech) descrie sistemele și instrumentele utilizate de marketeri pentru a se angaja mai eficient în relațiile cu clienții prin automatizarea proceselor repetitive și realocarea timpului câștigat pentru activități creative sau cu caracter strategic cum ar fi agregarea datelor clienților, analiza datelor, segmentarea pieței și identificarea publicului-țintă, comunicarea cu clienții sau optimizarea automatizată a campaniilor de marketing recurente (Optimove, 2020).

Titlu proiect:
”Studiu comparativ al adopției diferitelor categorii de tehnologii de marketing în top 100 companii din diferite țări în contextul incertitudinilor sociale ce influențează în prezent mediul economic internațional (MarTech 2022)”

Director proiect: prof. univ. dr. Mihai Cristian ORZAN

Echipa:
Prof. univ. dr. Călin Petrică VEGHEȘ
Prof.  univ. dr. Ştefan Claudiu CĂESCU
Drd. Florina BOTEZATU
Drd. David Florin CIOCODEICĂ

 

Obiective:
O1: Realizarea de cercetări științifice în vederea identificării influentei incertitudinilor sociale actuale asupra activităților microeconomice si macroeconomice, la nivel național si internațional (lunile 1-2);
O2: Realizarea de cercetări științifice în vederea identificării influentei incertitudinilor sociale actuale asupra adopției diferitelor categorii de tehnologii de marketing (lunile 2-3);
O3: Dezvoltarea unui studiu comparativ al adopției diferitelor categorii de tehnologii de marketing în top 100 companii din România, Statele Unite, Marea Britanie si Franța (lunile 3-4);
O4: Realizarea unui model empiric cu privire la adopția tehnologiilor de marketing implementate de companii din top 100 din țările studiate în contextul incertitudinilor sociale ce influențează în prezent mediului economic internațional (lunile 4-5)
O5: Coordonarea activităților de proiect și difuzarea pe scară largă a rezultatelor obținute (lunile 1-5)

Rezultate:
Articole ISI:
Veghes, C.P., Orzan, M.C., Chivu, R.G., Popa, I.C., Ciocodeică, D.F., Orzan O.A.       An Empirical Model of Antecedents of Marketing Information Technology (Martech) Adoption               Economic Computation and Economic Cybernetics Studies and Research 2023

Articole BDI:
Năstase, M., Florescu, M., Orzan, M.C., Vălimărean, I.      Rural Area Business Development in a Marketing Technology (Martech) Context             Telematique (Telecommunications)          2023

Comunicari in conferinte ale caror lucrari sunt indexate ISI:
Orzan, M.C., Chivu, R.G., Ciocodeică, D.F., Popa I.              Modeling the Marketing Technology (Martech) Adoption Decision – Factors of Influence          40th International Business Information Management Association (IBIMA)     2022

Alte publicatii:
Ciocodeică, D., Botezatu, F.         Tehnologiile Martech – Domeniu inovator în marketingul modern Glam News Magazine     2022